todo

Karmienie

Krabicka produktu Ogestan

Co jeść, a czego nie jeść podczas laktacji?

Z chwilą porodu zaczyna się kolejny etap. Wiele mam już wtedy pragnie pozbyć się zbędnych kilogramów. Proces ten powinien przebiegać powoli, w tempie ok. 0,5–1 kg na miesiąc. Zbyt szybki spadek masy ciała nie jest korzystny ani dla organizmu, ani dla laktacji.  

Matka karmiąca piersią dziecko dostarcza mu potrzebnych składników odżywczych. Musi zatem pamiętać o właściwym odżywianiu własnego organizmu. Przestawienie się na inny rodzaj diety nie powinien polegać jedynie na zmianach ilościowych (w porównaniu z dietą innych kobiet, dieta kobiety karmiącej powinna się zwiększyć jedynie o 1/5), ale też na jakościowych – wszystko, co zje matka, otrzyma w mleku także dziecko.    

Co jeść w okresie laktacji? 

  • półtłuste produkty mleczne, najlepiej fermentowane i niesłodzone
  • chude mięso
  • ryby morskie (za wyjątkiem rekina, miecznika, tuńczyka i makreli)
  • oleje roślinne i wysokiej jakości produkty z olejów roślinnych (podobnie jak ryby morskie, zawierają nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3, których niedobory matki często odczuwają)
  • produkty zbożowe (zapobieganie zaparciom)
  • niewzdymające warzywa (szpinak, cukinia, marchew)
  • owoce niepowodujące alergii (gruszki, banany, morele, czereśnie, śliwki, jagody)
  • należy zwrócić uwagę na dostarczanie organizmowi wystarczającej ilości napojów (woda, herbaty ziołowe wspomagające laktację, herbaty owocowe)
  • w celu wspomożenia laktacji można wypróbować kaszę gryczaną, kaszę jaglaną, owies, pszenicę oraz herbatę z fenkułu, kminu i anyżu

Czego nie jeść w okresie laktacji?

  • niepasteryzowanych produktów mlecznych
  • serów pleśniowych
  • surowego mięsa i jajek
  • wzdymających warzyw (kalafior, kapusta, kapusta włoska, cebula)
  • zbyt mocno przyprawionych i słonych potraw
  • kawy i mocnej czarnej herbaty w dużych ilościach, alkoholu, innych napojów zawierających kofeinę i chininę
  • dużych ilości białego cukru (w procesie trawienia cukru zużywany jest wapń)
  • pokarmy wywołujące alergię należy wprowadzać do diety stopniowo i w małych  ilościach (kakao, czekolada, orzechy, mak, owoce egzotyczne i kwaśne,  pomidory, seler) 

Nawet przy przestrzeganiu ww. zasad, mamy mogą cierpieć na niedobór potrzebnych witamin i minerałów – chodzi głównie o kwas foliowy, witaminę D, jod i nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3. Dlatego składniki te należy dostarczać organizmowi w formie witamin dla kobiet w ciąży  i kobiet karmiących.  

Należy pamiętać o tym, że dieta matki (nie tylko w okresie karmienia piersią) wpływa na przyszłość dziecka – jego system odpornościowy, nawyki żywieniowe i przyszłe preferencje smakowe.

Co nejíst při kojení

Witaminy w okresie karmienia piersią

Laktacja, tak samo jak ciąża, stanowi zwiększone obciążenie dla organizmu kobiety. Z drugiej strony nie oznacza to, że kobietom brakuje wszystkich witamin i minerałów. Jest wręcz odwrotnie – ich nadmiar może powodować przeciążenie organizmu kobiety i wywoływać podobne niepożądane skutki, tak jak niedobory witamin. 

W okresie laktacji, zarówno u matki, jak i u dziecka istnieje wysokie zapotrzebowanie na nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 (w tym DHA). Największą rolę odgrywają w pierwszych trzech miesiącach życia dziecka, jednak nie wolno o nich zapominać przez cały pierwszy rok jego życia. Kwas DHA odgrywa istotną rolę w rozwoju oczu i mózgu dziecka. Dostarczanie organizmowi odpowiednich ilości kwasów tłuszczowych omega-3 zmniejsza także ryzyko wystąpienia atopowego zapalenia skóry w ciągu pierwszego roku życia. Z przyjmowaniem zdrowych tłuszczów ma związek także witamina E. Chroni ona przed ich utlenianiem i poprawia ich wchłanianie. 

Witamina D jest bardzo ważna dla rozwoju kości, ponieważ wspomaga wchłanianie wapnia. Z uwagi na to, że w okresie laktacji organizm kobiety wykazuje zwiększone zapotrzebowanie na wapń, znaczenie tej witaminy jest niepodważalne. Naturalna witamina D występuje przede wszystkim w olejach roślinnych i ich produktach pochodnych. W celu zapewnienia wystarczającej ilości tej witaminy w okresie karmienia piersią należy starannie dobierać suplementy diety, które ją zawierają. 

Jod odgrywa istotną rolę także w okresie karmienia. Ponieważ w okresie tym zaleca się ograniczenie produktów wzbogaconych jodem (sól, długo żyjące gatunki ryb morskich i ryb drapieżnych), jod należy uzupełniać w inny sposób.

Ważne jest także, aby kontynuować suplementację kwasu foliowego, który należy włączyć do diety od samego początku planowania ciąży.