Poczęcie

Poczęcie

Pudełko produktu Ogestan

Jak dieta może mi w tym pomóc?

Dieta w okresie ciąży jest często poruszanym tematem. Jednak zapomina się przy tym, że ważne jest także odżywianie przed samym zajściem w ciążę. Organizm kobiety należy starannie przygotować na ten swoisty wysiłek.

Dieta powinna być możliwie najbardziej urozmaicona oraz zapewniać odpowiednią ilość białek, witamin i minerałów. Ważne jest włączenie do niej owoców i warzyw, przy czym – z uwagi na konieczność dostarczania organizmowi kwasu foliowego – nie powinno w niej zabraknąć sałaty lodowej czy kapusty pekińskiej. Nie należy zapominać o mięsie, jajkach, mleku i nabiale (odpowiednie są niesłodzone, fermentowane produkty). Weganizm dla kobiet planujących ciążę nie jest zalecaną dietą. W skład diety powinna wchodzić odpowiednia ilość nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3, w które obfitują ryby, dobrej jakości oleje i tłuszcze roślinne. Tłuszcze te pomagają w utrzymaniu stabilnego poziomu cukru i cholesterolu we krwi, chroniąc w ten sposób układ krążenia. Poprawiają także odporność, chronią jelita, dostarczają organizmowi witamin i minerałów, poprawiają stan skóry, włosów i paznokci. Ważne są także witaminy z grupy B oraz witamina E, które wspomagają równowagę hormonalną i odgrywają ważną rolę w procesach odnowy komórkowej. Ich ważnym źródłem są np. produkty zbożowe.

Z diety należy wyeliminować ryby morskie o wysokiej zawartości rtęci (miecznik, rekin, makrela), surowe mięso i jajka niepoddane odpowiedniej obróbce cieplnej, niepasteryzowane produkty nabiałowe i sery pleśniowe.

Jeśli kobieta planuje ciążę, powinna przestać stosować preparaty multiwitaminowe i sięgnąć po suplementy dla kobiet w ciąży i kobiet karmiących. Zwykłe multiwitaminy zawierają więcej witamin, niż organizm kobiety potrzebuje i niepotrzebnie go obciążają. Z drugiej strony mogą nie zawierać wystarczającej ilości kwasu foliowego i jodu. Także przy wyborze specjalnych suplementów diety (witamin dla kobiet w ciąży) należy zachować ostrożność – niektóre suplementy diety zawierają zbędne składniki lub zbyt wysokie dawki substancji potrzebnych. 

Oczywiście należy przestrzegać także innych zasad zdrowego stylu życia – nie palić tytoniu, nie pić alkoholu, ograniczyć kawę i leki, wykonywać regularnie ćwiczenia fizyczne i unikać stresu. Kobieta w początkowych tygodniach ciąży nie wie, że już nosi dziecko, a ponieważ pierwsze trzy miesiące są dla jego rozwoju kluczowe, powinna zachowywać się odpowiedzialnie. 

Witaminy dla kobiet w ciąży

Dlaczego witaminy są ważne?

Powszechnie wiadomo, że organizm kobiet w ciąży i kobiet karmiących ma większe zapotrzebowanie na substancje odżywcze. Należy je zaspokajać, przyjmując specjalne preparaty witaminowe. Witaminy i minerały odgrywają ważną rolę już w czasie planowania ciąży. Powodem jest nie tylko to, że pierwsze trzy miesiące są kluczowe dla rozwoju dziecka, a w  dodatku często bywa, że przyszła mama przez pierwszy miesiąc nie wie, że jest  w ciąży.  Ciało kobiety trzeba na ciążę przygotować i zapewnić mu zapas potrzebnych witamin. Ich niedobory są jednym z czynników wpływających na płodność.

Kobiety powinny przyjmować kwas foliowy i witaminę D. Kwas foliowy ma istotny wpływ na rozwój płodu w pierwszym trymestrze, dlatego specjaliści zalecają przyjmowanie go na co najmniej jeden miesiąc przed planowaną ciążą. Nie mniej istotna jest witamina D, która pozytywnie wpływa na płodność. Nie można zapominać także o jodzie, który jest niezbędny dla syntezy hormonów tarczycy. Jego niedobory mogą prowadzić do uszkodzeń mózgu płodu, zaś u matki wynikiem jego braku może być powiększona tarczyca. Naturalne źródła często nie są w stanie pokryć zapotrzebowania na witaminę E, która odgrywa znaczącą rolę w ochronie nienasyconych kwasów tłuszczowych przed wolnymi rodnikami. Nienasycone kwasy tłuszczowe są przy tym kolejnym składnikiem, który powinien znaleźć się w dużej ilości w menu kobiet planujących ciążę.

Do diety kobiet planujących ciążę należy podejść kompleksowo. Dlatego nie należy się koncentrować wyłącznie na witaminach. Są one jednym z wielu elementów zdrowego trybu życia, który obejmuje m.in. urozmaiconą i zrównoważoną dietę, ruch, zapobieganie stresowi, niepalenie oraz ograniczenie alkoholu i kawy. Przestrzeganie zasad zdrowego trybu życia pomaga kobiecie przygotować się na wysiłek związany z ciążą, a jednocześnie zwiększa prawdopodobieństwa zajścia w ciążę. 

Chcesz zajść w ciążę?

Jak rozpoznać dni płodne?

Nie udaje Ci się zajść w ciążę? Odpowiadać za to nie muszą komplikacje fizyczne czy psychiczne, ale złe zgranie w czasie. Kobieta może zajść w ciążę wyłącznie po owulacji, czyli w okresie, kiedy jajeczko zostaje uwolnione z jajnika i dostaje się do jajowodu. Do zapłodnienia jajeczka musi dojść w ciągu 24 godzin od owulacji. Sperma może przebywać w pochwie oczywiście jeszcze przed owulacją, gdyż utrzymuje swą żywotność maksymalnie do 3 dni. Im bliżej owulacji odbył się stosunek, tym wyższe jest prawdopodobieństwo zajścia w ciążę.

Jak zatem stwierdzić, czy jesteś w trakcie owulacji?

  1. Obliczenie na podstawie zwyczajowej długości cyklu – owulacja u większości  kobiet ma miejsce 14 dni przed menstruacją. W przypadku gdy masz regularny 28-dniowy cykl, dniem owulacji będzie 14 dzień od początku menstruacji. Istnieje jednak wiele przyczyn, z których owulacja może się opóźnić – należą do nich m.in. stres i choroba.
  2. Pomiar podstawowej temperatury ciała – temperatura podstawowa, to temperatura ciała zmierzona rano tuż po przebudzeniu. Temperatura podstawowa podwyższa się po owulacji, o ok. 0,5°C. Wadą tej metody jest to, że mówi nam, kiedy owulacja miała miejsce w danym cyklu, a nie wtedy, kiedy nastąpi. Przy dłuższych pomiarach umożliwia jednak ustalenie regularności owulacji dokładniej, niż obliczenie dni płodnych (patrz powyżej). 
  3. Obserwacja śluzu szyjki macicy – śluz wydzielany przez szyjkę macicy w trakcie owulacji jest rzadszy, przejrzysty, a jego ilość zwiększa się do tego stopnia, że kobieta może obserwować jego wyciek. Po owulacji śluz gęstnieje i przybiera białe zabarwienie.
  4. Stosowanie testów owulacyjnych – testy owulacyjne stwierdzają obecność hormonu luteizoją cego włączającego owulację. Zaletą testów owulacyjnych jest to, że informują z wyprzedzeniem o owulacji.
  5. Obserwacja stopnia dojrzałości jajeczek za pomocą badania ultradźwiękowego – stan dojrzałości jajeczka można także śledzić za pomocą badana ultradźwiękowego w gabinecie lekarza. Na podstawie badania lekarz określa moment, kiedy nastąpi owulacja.